De ervaring van Meander Medisch Centrum

Het Meander Medisch Centrum in Amersfoort ging eind 2014 in zee met Cards to care. Via de website van het ziekenhuis is het mogelijk om een kaartje te sturen naar patiënten. Van elke verstuurde kaart gaat 50 cent – of meer als de verzender dat wil – als donatie naar een goed doel, in dit geval Stichting Vrienden van Meander Medisch Centrum.

Welmoed, fondsenwerver Vrienden van Meander

De stichting zorgt voor de extra’s voor patiënten in het ziekenhuis die niet uit het zorgbudget kunnen worden betaald’’, zegt fondsenwerver Welmoed. ’’Het gaat dan om zaken die bijdragen aan comfort en ontspanning, aankleding en kindvriendelijkheid.’’ Zo zijn er familiekamers gekomen, multifunctionele bedbanken, speelplekken, kunst en voorzieningen in het groen. Een natuurgebiedje naast het ziekenhuis is ingericht met tuinbanken en aangepaste schommels. “Gehandicapte kinderen kunnen dan ook buiten revalideren. Medisch gezien is het allemaal niet strikt noodzakelijk, maar de voorzieningen zijn van groot belang voor welbevinden van patiënt en familie.”

De verbintenis met Cards to care levert de stichting geld op. Welmoed: ’’Honderd procent van de inkomsten gaat naar projecten. Wij hebben geen overhead, en de stichting heeft ook geen mensen in dienst. Het gaat direct naar bijvoorbeeld de aanschaf van een bedbank, of een schommel in de tuin.’’ Maar belangrijker dan die extra inkomsten is volgens Welmoed dat dankzij de kaarten het werk van de stichting direct onder de aandacht wordt gebracht bij zowel de verzenders als de patiënten. En dat zijn de twee belangrijkste doelgroepen als het gaat om donaties. ’’Het Meander Medisch Centrum is een mooi gebouw, maar anno 2015 zijn wel donaties nodig om het ziekenhuis goed en mooi te houden.”

“Via Cards to care kunnen wij met die boodschap direct naar de mensen die we willen bereiken. Het levert veel begrip op. Een groot voordeel is dat we daarna makkelijker een beroep op ze kunnen doen voor een donatie, omdat zij door het kaartje al bekend zijn met de stichting. Dat zorgt voor herkenning, we hoeven dan niet alles eerst uit te leggen.’’

Aad, vrijwilliger Meander Medisch Centrum

Aad werkt als vrijwilliger bij Meander Medisch Centrum in Amersfoort. ’s Ochtends begint hij met het ronddelen van fruit op de kamers. Hij peilt dan of patiënten behoefte hebben aan een gesprek. Voor de gezelligheid, of omdat ze iets kwijt willen. Aad maakt tijd. Dat kan vijf minuten zijn, soms een half uur.

Sommige patiënten vragen dan ook of er al post is. Want Aad brengt later op de ochtend kaarten en brieven rond, een moment waarnaar veel patiënten vooruit kijken. Het belang van zo’n beterschapskaart kan niet worden onderschat, aldus Aad. ’’Als je een kaart ontvangt, dan heb je het gevoel dat er iemand aan je denkt.’’

“Natuurlijk is het ook fijn om een mailtje met beterschapswensen te ontvangen. Toch is een kaart anders. Mensen vinden kaarten geweldig. Ze verheugen zich erop. En ze hebben iets om naar te kijken, dat doe je niet met een e-mail.’’

En niet alleen oudere patiënten ontvangen kaarten, jongeren volgens Aad evengoed.

Aad besloot zich als vrijwilliger te melden bij het ziekenhuis nadat hij zijn baan verloor in het bankwezen. ’’Ik miste het contact met klanten, ik wilde meer mensen spreken en zien. Ik vind het geweldig dat ik dit werk kan en mag doen. Soms voer ik prachtige gesprekken. Als je mensen zo kunt steunen, dan ga je met een goed gevoel naar huis.’’

Friso, postbezorging Meander Medisch Centrum

Friso bezorgt de post bij de afdeling, waarna vrijwilligers de kaarten en brieven overhandigen aan de patiënten. Een kaartje kan heel belangrijk zijn, zegt Friso. ’’Je kijkt toch altijd uit naar de post. Ik weet dat ook uit eigen ervaring, toen ik zelf in het ziekenhuis lag. Een kaartje doet gewoon goed, want er wordt aan je gedacht.’’ Ondanks de opmars van e-mail, sms en apps, blijft papier van grote waarde. Friso merkt dat iedere dag weer.

’’Er werd steeds voorspeld dat de post minder zou worden. Maar ik merk geen verschil.’’

Friso trekt dus nog altijd met een gevulde postkar door het ziekenhuis. Gelukkig maar.